Електронні торги сільськогосподарських земель.

Покроковий алгоритм участі у електронних торгах для поповнення земельного банку свого господарства.

На практиці дедалі частіше є можливість поборотися за право оренди землі не виходячі з офісу. Процедура онлайн торгів за землю на мою думку вже стала зручною альтернативою звичайним "офлайновим" торгам.

Із вступом змін до Земельного Кодексу України "електронні" торги прирівняні до "офлайнових" торгів. Проходять торги у відповідності до положень статей 135 – 139 Земельного кодексу України (далі – ЗКУ), а також цілої низки підзаконних актів, на які я посилаюся у статті. Настав час поговорити про сучасні тенденції та «реформи» даної процедури, які стали вже нашим сьогоденням, а саме – про електронні земельні торги.

Хороша новина: суди зайняли позицію, що проведення електронних торгів нічим не заборонено і навпаки такі торги прописані в ЗКУ, а значить їх результати нічим не гірші (тобто абсолютно законні), ніж результати "офлайнових" торгів проведених згідно положень ЗКУ.

Ще у червні 2017 року Кабінет Міністрів України ухвалили постанову про впровадження технології Blockchain (блокчейн) для захисту даних Держгеокадастру та переведення земельних аукціонів. Перший такий (електронний) аукціон провели вже 18 вересня 2018 року. За день до цього між OpenMarket та Державною службою з питань геодезії, картографії та кадастру укладено договір про забезпечення функціонування системи електронних земельних торгів через спеціальний портал – https://land.setam.net.ua/.

Примітка. Портал «OpenMarket» Державного підприємства «СЕТАМ» з 2014 року займається реалізацією майна через мережу Інтернет. Система працює на всій території України.

Доступні електронні торги мали допомогти фермерам та сформувати справедливу «ринкову» вартість користування землею. Як наслідок, за перші шість місяців проведення електронних аукціонів сукупна вартість прав на земельні ділянки, проданих в рамках пілотного проекту, сягнула 40 млн грн. При цьому, офіційна статистика СЕТАМ стверджує, що під час торгів ціна в середньому збільшувалася на 180% від початкової.

Далі розглянемо кожен етап більш детально.

Підготовчий етап: реєстрація на порталі

Перш за Все, варто визначитися хто буде приймати участь у торгах. Так, портал допускає реєстрацію, як юридичних осіб, так і фізичних осіб. Немає жодної формальної заборони відносно того, щоб у торгах брали участь декілька компаній однієї групи.

На головній сторінці необхідно натиснути кнопку «Реєстрація» (у правому верхньому куті). Після цього, Вам запропонують внести до системи Ваші персональні дані, або реквізити компанії. Система також вимагає завантаження сканів підтверджуючих документів (у форматі .pdf).

Серед запитуваної інформації, зокрема (але не виключно), є:

o персональна інформація – для фізичних осіб;

o інформація про юридичну особу та уповноважених осіб – для юридичних осіб;

o банківські реквізити.

Після цього система надішле на вказану Вами електронну пошту лист-підтвердження із посиланням. Для підтвердження Вашої реєстрації та активації облікового запису на порталі СЕТАМ, вам необхідно буде перейти за наведеним посиланням.

Увага!
Зазначау, що така процедура реєстрації здійснюється лише один раз і у подальшому уся Ваша інформація вже знаходитиметься у системі.

Перший етап: пошук лотів

Найкращий спосіб дізнатися про заплановані торги – відслідковувати інформацію на профільному порталі – https://land.setam.net.ua/. Це дозволяє вчасно виявити найбільш цікаві лоти та підготуватися до участі у них.

Портал дозволяє зручно фільтрувати лоти та встановлювати параметри пошуку:

- за місцезнаходженням (по області/району/населеному пункту тощо); та
- ціною лоту (початковою).
Із оголошення на порталі можна одразу одержати найважливішу інформацію щодо торгів, а саме:

- кадастровий номер ділянки;
- дату проведення торгів;
- місцезнаходження земельної ділянки.
- номер лоту;
- початкову ціну;
- розмір гарантійного внеску.
У вкладенні до кожного лоту передбачена можливість скачати та ознайомитися із усією наявною документацію на земельну ділянку, права на яку виставлені на торги. Надзвичайно важливою є перевірка документів перед прийняттям рішення про участь у торгів, оскільки це дозволить ознайомитися із особливостями ділянки (охоронні зоні, кургани тощо).

Третій етап: сплачуємо внески за обраним лотом

Реєстраційний та гарантійний внески сплачуються учасниками земельних торгів на окремі рахунки виконавця земельних торгів, відкриті в банку. Банківські реквізити виконавця земельних торгів для сплати та суми внесків публікуються у повідомленні (оголошенні) про проведення торгів у описі лоту.

Звертаю Вашу увагу, що:

o сплачені суми реєстраційних внесків поверненню не підлягають, крім випадків, коли торги вважатимуться такими, що не відбулися, згідно частини третьої статті 138 Земельного кодексу Кодексу України;

o сплачені суми гарантійних внесків (крім випадків, визначених частиною п'ятою статті 138 цього Кодексу) повертаються виконавцем земельних торгів усім учасникам земельних торгів, які не були визнані переможцями, протягом трьох банківських днів з дня проведення земельних торгів;

o гарантійний внесок, сплачений переможцем до початку торгів, зараховується до купівельної ціни.

Четвертий етап: подаємо заявку

На сторінці обраного лоту необхідно перейти у вкладку «заявки на участь у торгах» та натиснути «подати заявку». Після цього, Вам запропонують завантажити скан-копії квитанції оплати Гарантійного та Реєстраційних внесків (допускаються формати .pdf та .jpeg).

Увага!
Для подачі заяви Вам необхідно мати електронний цифровий підпис (далі – ЕЦП). На практиці, для юридичних осіб, це не буде проблемою, так як саме ЕЦП використовується для більшості електронного документообігу та відправки податкової звітності. Якщо ж Ви вирішили приймати участь у торгах, як фізична особа, то отримати його можна через Приватбанк чи будь-який акредитований центр сертифікації ключів (АЦСК). Для оформлення знадобиться паспорт громадянина України та довідка про присвоєння ідентифікаційного номера.

Після сплати внесків та подачі заявки, виконавець торгів перевіряє Ваші заявку та додані до неї документи (квитанції). Якщо всі внески сплачені а усі необхідні документи – наявні, виконавець торгів підтверджує Вашу заявку. При цьому, Ваш статус учасника аукціону змінюється на «Затверджений».

Увага!
Виконавець (працівник СЕТАМ) може відправити Вашу заявку на доопрацювання. Таке іноді трапляється, зокрема, через погану якість відсканованих квитанцій про сплату внесків. При цьому, якщо Вашу заявку було відправлено на доопрацювання, її належить подавати повторно, ще раз.



П'ятий етап: участь у торгах

У розділі «Перебіг торгів» Особистого кабінету учасник може переглянути активні на даний момент електронні торги, у яких він бере участь. Так, не відходячи від свого робочого місця, Ви можете одночасно працювати над збільшенням земельного банку свого господарства одразу у декількох напрямах.
Ставку зробити можна прямо із розділу «Перебіг торгів». Для цього необхідно натиснути кнопку «Зробити ставку». При цьому:

- перша ставка може дорівнювати початковій ціні, визначеній у повідомленні про торги);
- кожна наступна ставка має бути вища за попередню;
- підвищення ставки відбувається покроково (розмір кроку визначено у повідомленні про електронні торги);
- торги тривають 3 (три) хвилини, а кожна наступна ставка продовжує їх ще на 3 хвилини;
- якщо протягом 3 (трьох) хвилин не надходить вища ставка, то остання вважається переможною.

Шостий етап: оформлення результатів торгів та реєстрація речового права

Одразу після закінчення торгів, формується протокол торгів та надається Переможцю. Переможець торгів повинен протягом 15 хвилин його підписати за допомогою ЕЦП. Після цього, протокол підписують інші учасники (організатор, виконавець та оператор) торгів і формується єдиний підписаний усіма учасниками протокол.

Крім цього, організатор торгів на сторінці лоту завантажує та підписує зі свого боку договір оренди за результатами торгів. Переможець торгів також повинен його підписати за допомогою ЕЦП на сторінці лоту.

Протокол та договір оренди подаються у подальшому державному реєстратору для здійснення реєстрації речового права у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

Висновки

Електронні торги стали законним шляхом поповнити земельний банк свого господарства.
До того ж дає більше зручності, мобільності у прийняті рішення збільшити земельний банк свого господарства.


Богдан Гребенюк
Адвокат, юрист агробізнеса
Богдан Гребенюк надає наступні послуги в рамках практики АГРОБІЗНЕС. ЗЕМЛЯ:

> Комплексний супровід:
- захисту інвестицій;
- розширення діючого бізнесу;
- виведення агробізнесу на іноземні ринки;
- збільшення земельного банку і операцій з землею будь-якого виду та рівня складності;
- укладення, зміни, розірвання всіх видів договорів, в тому числі зовнішньоекономічних;

> Due diligence (правовий аудит) агропідприємства, окремих підприємств і об'єктів.
> Планування і оптимізація фінансових потоків в бізнесі.
> Супровід залучення додаткового фінансування в агробізнес (кредитування, партнерське фінансування, гранти, фінансування приватними фондами та інвесторами, IPO тощо.).
> Розробка і впровадження системи протидії внутрішньокорпоративного шахрайства.
> Представництво інтересів в судах всіх інстанцій.
> Структурування та повний супровід придбання / відчуження агропідприємств та інших активів (землі, нерухомості, прав інтелектуальної власності та ін.).
> Представництво інтересів клієнта у відносинах з державними органами та органами місцевого самоврядування, правоохоронними, контролюючими, силовими структурами, партнерами по бізнесу та іншими особами.
> Врегулювання партнерських відносин в бізнесі.
> Отримання дозволів АМКУ на концентрацію і узгоджені дії.
> Представництво інтересів клієнта у відносинах з антимонопольними органами України.
> Рішення найскладніших бізнес- і правових ситуацій.
> Отримання дозвільних документів.
> Розробка нормативно-правових актів (законотворчість).
> Супровід угод із землею будь-якого рівня складності, в т.ч. складних і унікальних.
> Супровід формування земельного банку.
> Розробка і впровадження стратегії протидії скороченню земельного банку, підвищення ефективності взаємодії з орендодавцями.
> Супровід приватизації, зміни цільового призначення, об'єднання, розділу, зміни адреси, кадастрового номера земельних ділянок, відведення земель під об'єктами нерухомості.
> Супровід земельних аукціонів.
> Розробка договорів оренди, суперфіцію, сервітуту, емфітевзису та інших договорів, супровід їх укладення, виконання, зміни, розірвання.
> Супровід викупу земельних ділянок, що перебувають в іпотеці, зняття обтяжень.
> Захист від недобросовісної конкуренції.
> Захист від скасування реєстрації прав на об'єкти прав інтелектуальної власності.

facebook / twitter

© All Right Reserved. My company Inc.
e-mail us: hello@company.cc
Made on
Tilda